Rationamentul de-a fi

În loc de prefață

Cuvantului ii vine sfintenia (a lui sfintenie) tocmai din inaltul grad polisemantic pe care il are. Oricat ne straduim noi oamenii sa il ...

domingo, 25 de diciembre de 2016

Patrupede morale, bipede fizice si bipede fizico-morale

Noi oamenii pornim in Viata ca patrupede, atat fizice cat si morale.
Daca nu am trai intre alti oameni, si n-am avea cui imita (mai intai) comportamentul fizic, nu am deveni bipezi ci ne-am comporta precum se comporta "Mowgli" cel din fantezia "Cartile junglei" ale lui Kipling.
Dar daca in ce priveste imitarea lucrurilor pe care le percepem cu oricare dintre cele cinci simturi naturale ale noastre (ca oameni), ne descurcam pana intr-acolo incat putem ajunge la "furt de identitate", in planul moral, in ce priveste "imitarea" capacitatilor de cunoastere, aceasta nu se poate face prin alta metoda decat aceea de "gasire, ingurgitare, digerare si asimilare" a informatiei, adica
prin ceea ce pe scurt spunem "invatare", iar eu ii spun aici "invatare morala" (spre a o deosebi de
aprendimiento / invatare morala
acele imitari fizice cum ar fi spre exemplu "a invata sa mergi", "a invata sa mananci cu ajutorul tacamurilor" sau "a invata sa folosesti diferite instrumente de uz casnic, de uz profesional, muzicale, etc", si careia i-as spune "invatare fizica"

Prin "invatare fizica" omul ajunge "biped fizic" (rectitudine fizica" dar numai prin "invatare morala" omul ajunge sa dobandeasca pe langa "rectitudinea fizica" si "rectitudinea morala".

Ca sa ne reprezentam mai usor despre ce vorbim atunci cand ne referim la "rectitudine morala" (uzual "verticalitate") nu avem decat sa ne reprezentam "verticalitatea" si "aplecarea" ajutandu-ne de gradatia unui banal "raportor scolar"

Astfel ne este mai usor sa ne aducem aminte ca, "verticalitatea" o reprezinta pozitia la 90º.
Atat  cand facem vorbire de "verticalitatea fizica" (cel mai bine reiesita in pozitia militara de "drepti") cat si cand vorbim de
rectitudinea fizico-morala
"verticalitatea morala", tot imaginea raportorului scolar ne ajuta sa ne reprezentam ce inseamna "verticalitatea.
Iar cand la vreo persoana "verticalitatea fizica" si "verticalitatea morala" se suprapun pe linia verticala (la 90º) in acel caz avem sub ochi reprezentata "demnitatea".
Pe aceasta "scala" de la 0º pana la 90º ne putem reprezenta o "scara a caracterului", o scara ce porneste de la pozitia 0º ("lipsit de caracter") si poate atinge (dar nu poate depasi) 90º (demnitatea).
De la 0º in jos nu am reprezentat, fiind zona "caracterului sub-uman", zona ce poate cobora pana la "verticalitatea negativa".

Cand spunem ca oamenii se apleaca, ca se inclina, in mod curent ne reprezentam "aplecarea din mijloc" sau "aplecarea din genunchi".
De fapt, zic eu, este vorba de aplecarea pe o imaginara "scara a caracterului".
Verticalitatea fizico-morala nu este o pozitie posibila de atins dintre toate fiintele, decat fiintei denumite "om" (sau "fiinta umana") si este denumita juridic "demnitate umana".
"Demnitatea umana",in ciuda faptului că are, ca idee, o îndelungată tradiție , nu a beneficiat de "recunoaștere legală" până după Al Doilea Război Mondial", odata cu proclamatia Declarației Universale ale Drepturilor Umane aprobata si adoptată în 1948.

In mod normal, si logic, fiecare om este dotat cu acele minime caracteristici fizico-psihice ce ii sunt necesare atingerii verticalitatii atat pe planul fizic cat si pe cea morala.
De fapt, omul este om, si daca din punct de vedere fizic, e cum se spune "la pamant" (la gradul "zero" de pe acest "raportor") dar daca "verticalitatea morala" si-o ridica la pozitia verticala, dar invers (cu "planul moral" ne-vertical dar cu verticalitate fizica, nu inseamna deloc "om", ci, cel mult "om in devenire" (adica "ne-copt").
Pentru atingerea acelei verticalitati fizico-morale denumita "demnitatea umana", nu este nevoie de mai multa minte si de mai mult consum mental decat ii este necesar oricui pentru obtinerea si apoi pentru corectul uz al unui permis de conducere.
Doar atat ca pentru atingerea conditiei de "demnitate umana" pregatirea teoretica (si apoi punerea teoriei in practica) nu serveste alt tip de învățare decat cea concepută din proprie inițiativă (auto-didactica) iar asta, cu "pusul singur la treaba" . . . cam doare.
....................
Omul este, din punct de vedere moral, precum este elefantul din punct de vedere fizic; anevoie se ridica la conditia bipeda, fiind o simpla joaca re-caderea spre conditia de patruped, conditie spre care il conduce simpla forta de atractie gravitationala a pamantului.

No hay comentarios:

Publicar un comentario