Rationamentul de-a fi

În loc de prefață

Cuvantului ii vine sfintenia (a lui sfintenie) tocmai din inaltul grad polisemantic pe care il are. Oricat ne straduim noi oamenii sa il ...

martes, 13 de diciembre de 2016

Informația enciclopedică

Noi oamenii ne nastem avand un orizont politic foarte stramt.
Pe masura ce ni se ia pielea de pe ochi, cum se spune, ne comportam ca un soi de periscop, "digitalizam" datele "culese" si ni le inmagazinam in memorie.
In timp ce aparatul fotografic dispune de un "obiectiv fotografic , omul isi este el insusi, lui insusi, obiectiv fotografic.



1.Obiectiv "ochi de peste": 2.Obiectiv deschidere unghiulara mare;
3.Obiectiv normal; 4. Teleobiectiv; 5. Superteleobiectiv 
Omul se naste asemeni unui aparat de fotografiat si de inregistrat imagini video, asemeni unei "camere de televiziune" montata pe un piedestal (de data asta, la om, un piedestal mergator, cu o "autonomie de mers" care nu-i alta decat acea normala autonomie de mers, caracteristica fiintei umane.

Ca si periscopul, nici omul nu dispune de "obiectiv cu vedere circulara", ci de "obiectiv cu vedere unghiulara

Memorizam, dar in plus fata de instrumentele create de om,nu memorizam doar imagini (cum memorizeaza aparatele pe care omul le-a inventat incercand sa "plagieze" acea fabrica numita Natura,) ci memorizam informatii pe care le "ciugulim cu ajutorul simtului fiziologic numit "văz", obtinand un "film" caruia ii suprapunem (ca subtitrare) informatie "ciugulita" cu fiecare dintre celelalte cinci simturi fiziologice (auz, miros, gust, tact, minte) omenesti.
Si aparatele de inregistrare a imaginii, create de om, dar si acest aparat creat de Natura, digitalizeaza informatia absorbita, producand in memoria lor interna, "filme".
"Filme" pe care mai apoi incearca (mai ales la om ma refer acum) sa le proiecteze (ca la cinematograf) pe un suport de pe care sa le poate citi orice "spectator" doreste asta.

Ma rog, si de la asta, incepe harmalaia, pentru ca fiecare nou locuitor al planetei Pamant, vine cu "bastonul de producator de filme" in traista, si fiecare vrea sa vanda celorlalti "productiile" sale, fiecare fiind indreptatit, in mintea lui sa creada ca cea mai buna, cea mai reala poveste o contine "productia proprie".
Astfel ca in acelasi timp coexista acel "toata lumea are dreptate", cu acel "dreptate n-are nimeni" :)

Urmare informatiei ce memorizam, pornind de la o infantila viziune (notata in desen cu "0,001", prin alimentare, procesare si asimilare de informatie ne producem o personalizata crestere.
Natura ne-a creat resurse naturale prin care viziunea ne poate creste pana la o dimensiune, i-am zis eu "juvenila" (si am notat-o in desen, cu 0,01).
Cu al treilea desen (notat cu 0,1) am reprezentat hiper-schematic, "viziunea tehnocrata", o viziune fasciculara (ca a lanternei in plin intuneric, si in cazul asta depinzand profunzimea si grosimea fascicolului de "marca", de "calitatea" lanternei respective).
Cu a patra imagine (notata cu "1") am reprezentat viziunea politica, o dimensiune care porneste de la "dimensiunea juvenila" si face ca capa circumferentiala neagra sa fie mai groasa, sau mai subtire decat este in desen, putand ajunge pana la a disparea complet lasand astfel sa intre, si sa fie, lumină.

Ma rog, m-am intins mai mult decat imi doream, cu vorba, la aceasta "introducere la tema", ce se vrea a fi acest articol.
Vroiam sa zic de fapt, ca "alimentul" cel mai nutritiv in ce priveste "cresterea volumului (si calitatii) de informatie memorizata" vine din "informatia enciclopedica".
Om sau "fiinta politica" este totuna, si cu atat de mai vastitate (capacitate de cuprindere) dispune, cu cat mai multa informatie enciclopedica "rafineaza".
.......................................................................
Suntem in 13 decembrie 2016.
Alaltaieri (11 decembrie) au avut loc alegerile parlamentare, pentru Parlamentul Romaniei.
Am votat in Spania si am ramas marcat de pustiul de la sectia de vot, un pustiu ne-la-locul lui, in conditiile in care "obiceiul" de pana acum erau niste (deloc dorite, dar mereu prezente) imense cozi.
In afara de asta, desi eu nu puteam vota cu Elena Udrea, am dat (macar) un indirect vot lui Basescu, un vot care nu cred ca dispune nici de 2% sanse sa ajunga in puterea lui Basescu dar, o scanteie de putere, tot ajunge.
Pentru mine Elena Udrea va ramane un vesnic simbol al persoanei careia i s-au incalcat intr-unul dintre cele mai urate moduri, fundamentale drepturi consfintite fiintei umane atat de "Carta Fundamentala a Umanelor Drepturi" cat si de Constitutia 1991 a Romaniei.
Va ramane un simbol al incercarii de complementare a lui Traian Basescu in ceea ce priveste incercarea implementarii Democratiei in Romania.

Din pacate insa, nivelul de "cultura generala", de "cultura juridica" adica de o cumulata "cultura generala juridica", este atat de jos, incat nu ai cui aduce condamnare, nu ai cu cine sustine dialog.
Nu poti condamna incapacitatea omului de a percepe.
In mod curent nu folosim sintagma "a percepe" ci folosim sintagma "a vedea".
Ori (cum am mai zis si mai sus) "a vedea" include doar "vazul", in timp ce "a percepe" include deodata toate cele (stiinta zice 5 eu zic 6) sase simturi fiziologice ale omului (vaz, auz, miros, gust, tact, minte).
Dar putem folosi si pentru "perceptie" aceleasi denumiri ale anormalitatii vederii, precum "miopia", "hipermetropia", "presbitia", astigmatismul, lipsa completa a vederii, etc.

Informatia enciclopedica mi-a fost o prima necesitate de cand ma stiu. Prietenia mea cu literatura in general, si inclinatia spre informatii de genul "Stiati ca?", Geografia distractiva", geografia si istoria in general si mai ales orice tip de enciclopedie, mi-au creat un bagaj de cunostinte ca un fel de pedeapsa, pentru ca nici nu imi pun paine pe masa dar nici sa nu incerc a le da o valorificare, nu ma lasa.

Enciclopedia, si enciclopedismul nu sunt lucruri pe care le inventez eu acum.
Dupa cum gasii chiar acum (cautand pe masura ce scriu, ca sa pun niste linkuri), si descoperind cu asta ocazie termenul "enciclopedism", vad ca Diderot si d'Alembert au incercat si ei (pe la 1751-1772) sa foloseasca "enciclopedismul" cu aceleasi motivatii care ma mana si pe mine acum, iar pentru ca nu stiam sa definesc atat de frumos motivele pentru care o fac, am sa "plagiez" motivatii de-ale lor:

Expunere de motivatii:
Difuzarea de actuale cunoasteri, in scopul dezvoltarii social economice si culturale ale fiintelor umane.
Difuzarea si propagarea de idei republicane si democratice.
Dezvaluirea de vicii juridice existente.
Eradicarea superstitiilor, ignorantei si tiraniei.
Lupta pentru stabilirea naturalei libertati, social-umane
Expunerea unui ansamblu de idei necesare combaterii feudalismului si absolutismului.
Expunerea ratiunii filozofiei iluministe.
Ajutat populatiei sa-si apropie o mai buna cunoastere si un mai bunn rationament, au fost unele din devizele enciclopedismului. 



.

No hay comentarios:

Publicar un comentario